Targetes de visita


Què és una targeta de visita?

Una targeta de visita és la cara o carta de presentació visual d'un individu o empresa. Quan diem cara o carta de presentació ens estem referint a la part visual representativa de la persona o empresa. No parlem d'una simple foto tipus dni, o un logotip que ens representi, sinó una sèrie de dades de contacte combinats amb alguns elements visuals que permetin cridar l'atenció prou perquè ens contactin. Per tant s'ha d'aconseguir d'una forma sintètica, directa i precisa, les qualitats i característiques que representin la nostra empresa o perfil professional, i aconseguir que aquestes arribin de forma eficient a la persona que rep la targeta. 

La finalitat de la targeta és aconseguir gravar-se en la memòria de la persona o empresa receptora, bé per la seva creativitat o originalitat o bé per la qualitat, direccionalitat i/o efectivitat del missatge o contingut. Per tant com tot, les bones idees destaquen tant pel seu disseny com pel contingut. I en el cas d'una targeta, podem trobar menys marge en el contingut, amb el que s’ha de jugar molt més en el tema del disseny. 

En l'àmbit d'inserció laboral una targeta de visita és fonamental, ja que és la primera impressió visual que arriba a les mans de la possible empresa que ens pot contractar, (la primera impressió és la que conta!) i estableix la via o vies per tal de que les empreses ens contactin. 

Tipus de targetes

Físiques i virtuals. Amb les primeres ens referim a les targetes de sempre, és a dir aquelles targetes impreses que poden tocar-se i podem portar damunt o en la nostra cartera de butxaca. Amb les segones ens estem referint a les noves targetes, aquelles que podem trobar en un entorn virtual, és a dir, a través del correu electrònic o d'internet.

 Consells pràctics generals

 1) Originalitat i creatividat. Com més ho siguem més despertaràs la curiositat de l'empresa o professional que podria contractar-te, i per tant més possibilitats tindràs que se'n recordi de tu a l'hora de necessitar cobrir una vacant. Això en disseny es denomina pregnància, és a dir, la capacitat que té un disseny de no passar desapercebut, és a dir, romandre en la memòria de l'espectador. En aquest cas haurem d'intentar ser el més pregnants possibles, aconseguir un disseny impactant i fora del comú, ja sigui per la seva bellesa, originalitat o potència a l'hora de transmetre un missatge determinat. Recordem que amb tanta competència, és important desmarcar-se de la resta.

 2) Boon logotip. Un logotip clar, llegible i que representi fidelment el teu perfil i de forma pregnant suposarà ja un gran percentatge d'èxit per a la nostra targeta. 

3) Cuidar la part visual quant als elements que conformen el disseny,el mitjà i format de presentació. Cal cuidar també la creativitat i originalitat a l'hora d'escollir el format, trencar amb els formats i tamanys clàssics rectangulars tipus DNI, com per exemple formats quadrats, circulars o el•líptics, retallats, encunyats, etc D'altra banda el mitjà o suport que usem també pot ser un altre aspecte en el qual podem innovar o intentar desmarcar-nos del comú. És a dir, no fa falta que sempre hàgim d'anar a la típica targeta de paper o cartolina de mitjà/alt gramatge, ja que podem optar per altres materials com a plàstic o gomes, materials metàl•lics, teles, fusta, etc. D'aquesta forma podem arribar a aconseguir també bastant originalitat. 

4) Aprofitem sempre les dues cares de la targeta. Encara que això és a criteri del dissenyador o creador de la targeta, és un tema que moltes vegades ajuda a obtenir mes espai en el disseny, que puguis posar-hi mes contingut o sobretot puguis distribuir-ho millor, deixant que tot respiri molt més. 

5) Cuidem la llegibilitat, és a dir procurar que tot es llegeixi fàcilment i sense esforços. De vegades molta gent tendeix a estrènyer les coses, a posar lletres no adequades o molt petites o en ocasions es posen títols de colors que no contrasten o carregats d'efectes que no ajuden a veure's clarament. És un aspecte molt important ja que la persona que vegi la targeta tan sols dedicarà uns segons a la teva targeta, i si ha de fer esforços per llegir el contingut, segurament no rebi una bona impressió i fins i tot podria donar-se el cas de que no pugui contactar-te per no veure clarament un caràcter. 

 6) Cuidem molt les faltes d'ortografia. Potser el més evident de tots els consells, però no per això menys important. No fa falta dir que una simple falta d'ortografia pot suposar un factor determinant que faci que no contactin amb nosaltres.

7) Informem-nos bé de quines eines hi ha per crear targetes. En el cas que es vulguem resultats més professionals hem de saber que hi ha diverses eines de software de disseny com Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, etc però també hi ha possibilitat de fer targetes basant-se en plantilles de pagament en algunes pàgines com vistaprint, overnightprints, etc…. Recordem que hi ha pàgines que ens permeten realitzar targetes virtuals que posteriorment podem vincular amb gran facilitat als correus, pàgines web o xarxes socials, com per exemple www.tutarjetadevisitavirtual.com.

 8) No ens oblidem del destinatari. El disseny ha de ser pensat per al perfil o àrea professional en la qual volem treballar o bé l'àrea en la que estem treballant i estem especialitzats. Com més adequat sigui el disseny al perfil o àrea de l'empresa, més grans seran les possibilitats que l'empresa s'interessi en nosaltres. Recordem també que actualment cada vegada es tendeix més a l'especialització tant laboral com acadèmica.

 9) L'últim consell està relacionat amb el final, quan ja tinguem acabada la nostra targeta i hagi arribat el moment de la distribució o lliurament. La nostra recomanació és distribuir-la en els llocs més estratègics, és a dir, en aquells mostradors on passi més gent situats en llocs més sovint relacionats amb la recepció de l'empresa o punts de trobada de professionals, adjuntar-la en els correus ja siguin electrònics o ordinaris, i com no, donant en mà a aquelles persones influents o que sapiguem que tinguin importància a l'empresa o empreses que ens interessen.

Enllaços Consells per fer una bona targeta de visita: 


Per a inspirar-se: